home e-mail Kanał RSS
Strona główna | Kim jesteśmy | Newsletter | Kontakt |
drukuj drukuj

Aktualności

Strona główna > Aktualności > ZADANIA EGZAMINACYJNE kat. A, A2, A1
ZADANIA EGZAMINACYJNE kat. A, A2, A1 18.01.2017

Zadania Egzaminacyjne dla motocyklisty
 Kryteria oceny wykonania zadań oraz najczęstsze błędy.

Jakie należy wykonać zadania na egzaminie państwowym kategorii A1, A2, A.

Zadania na placu manewrowym dla kat A oraz A1 i A2 to nie tylko manualne umiejętności, ale także sprawdzane są wiedza i strój przyszłego motocyklisty. Egzaminator nie dopuści do egzaminu osoby w krótkim rękawku, czy spodenkach. Musisz mieć także odpowiednie rękawiczki i buty. Jedynie kask jest użyczany na czas egzaminu przez MORD (Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego) w Krakowie. 

  ZOBACZ SZCZEGÓŁY  

Zadanie 1  (I część) 
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.


Czynności losowane – wykonujesz tylko 2 wylosowane zadania spośród:
- sprawdzenie świateł pozycyjnych
- sprawdzenie świateł kierunkowskazów
- sprawdzenie świateł awaryjnych  (Suzuki Gladius)
- sprawdzenie świateł STOP-u (przód i tył)
- sprawdzenie światła mijania
- sprawdzenie świateł drogowych
- sygnał dźwiękowy
- poziom płynu hamulcowego (przód i tył w Suzuki Gladius)
- poziom oleju w silniku

Ponadto zawsze wykonujesz samodzielnie (bez losowania) :
a) sprawdzenie stanu łańcucha (nasmarowanie, naciąg – od 2 do 3 cm)
b) przygotowanie do jazdy

    Założenie kasku i zapięcie go!  Założenie kamizelki z oznaczeniem „L”
    (od 2013 roku – obowiązkowy jest strój motocyklowy – stanowiący własność kursanta)

Zadanie 1  (II część)
Przeprowadzenie motocykla tyłem w garażu
(z poz.1 do poz.2)
Możliwe są 2 zmiany kierunku.
Przeprowadzamy motocykl tyłem w prawo -  idąc z jego lewej strony.

Sposób wykonania części zadania określonej jako przemieszczenie motocykla:

- zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku
  przy unieruchomionym silniku, następnie podparcie motocykla na podpórce bocznej,
- nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko,
- maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu),
- nie wolno przejechać lini ciągłej oraz wywrócić motocykla,
- zadanie można 1 raz powtórzyć o ile nie przejechało się lini ciągłej;

Zadanie 2a

Jazda po łukach w kształcie cyfry 8,

To zadanie od sezonu 2016 jest osobno ocenianą częścią.
5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 w prostokącie (7m x 14m) 
musi odbyć się bez podpierania nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków,
oraz oceniane jest upewnianie się o możliwości skręcenia (rozglądanie się)

Zadanie 2b
S
lalom wolny pomiędzy 5 pachołkami ustawionymi na wyznaczonym pasie ruchu,

To zadanie od sezonu 2016 jest oceniane również jako osobna czynność:
 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami  
należy wykonać bez podpierania się nogami, potrącania pachołków,
nie ma limitu czasu oraz prędkości, liczy się precyzja wykonania.

Co jest oceniane?
 

a) upewnienie się o możliwości jazdy,
b) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
c) ocena sytuacji wokół pojazdu,
d) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;

Sposób wykonania zadania:

a) niepodpieranie się nogami,
b) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
c) niepotrącanie pachołków

Zadanie 3
Slalom szybki
Jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym

 Przejazd pomiędzy 3 pachołkami ze średnią prędkością 30 km/h

Co jest oceniane?

a) upewnienie się o możliwości jazdy,
b) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
c) ocena sytuacji wokół pojazdu,
d) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
e) dwukrotny przejazd;

Sposób wykonania zadania:

a) średnia prędkość jednego z dwóch przejazdów nie może być mniejsza niż 30 km/h,
b) przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu
c) niepodpieranie się nogami,
d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
e) niepotrącanie pachołków

Zadanie 4
Ominięcie przeszkody
(nie dotyczy kategorii AM)  
Przejazd pomiędzy 2 bramkami z ominięciem przeszkody z prędkością min. 50 km/h
Prędkość 50 km/h wystarczy osiągnąć tylko na pierwszej bramce pomiarowej.

Co jest oceniane?

a) upewnienie się o możliwości jazdy,
b) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
c) ocena sytuacji wokół pojazdu,
d) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
e) dwukrotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda;

Sposób wykonania zadania:

a) prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu nie może być mniejsza niż 50 km/h,
b) przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność
     wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo,
c) niepodpieranie się nogami,
d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
e) niepotrącanie pachołków

Zadanie 5
Ruszanie do przodu na wzniesieniu
- silnik nie może zgasnąć,
- pojazd nie może się cofnąć więcej niż 20 cm,
- kierujący używa hamulca nożnego,
- obroty silnika nie powinny osiągać maksymalnych momentów,
- po ruszeniu nogi mają spoczywać na podnóżkach, nie wolno szurać nogami po jezdni;

Zadanie 6
Hamowanie do wyznaczonego miejsca 
(od prędkości min. 50 km/h)
Zadanie nie musi być wykonywane, często wykonuje się tylko samo hamowanie awaryjne motocyklem.
W tym zadaniu można hamować dowolnym hamulcem (przednim lub tylnym) i należy zatrzymać pojazd w miejscu wskazanym przez egzaminatora po wcześniejszym rozpędzeniu motocykla do prędkości 50 km/h.
W Krakowie nie wykonuje się tego zadania na egzaminie motocyklowym.

Zadanie 7
Hamowanie AWARYJNE 
(od prędkości min. 50 km/h z użyciem obydwu hamulców)

Co jest oceniane?

a) upewnienie się o możliwości jazdy,
b) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
c) ocena sytuacji wokół pojazdu,
d) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
e) rozpędzenie motocykla do 50 km/h,
f) rozpoczęcie hamowania na sygnał egzaminatora,
g) użycie obu hamulców, tak żeby zatrzymać pojazd jak najszybciej i na jak najkrótszym odcinku,
h) nie wywrócenie motocykla i zachowanie stabilnego toru jazdy podczas zatrzymania;

W krakowskim ośrodku egzaminowania zadanie to wykonuje się na motocyklach z układem ABS co daje dużo większe możliwości wykonania tego zadania poprawnie nawet w trudnych warunkach.
Uczyć jednak powinno się hamowania na motocyklu wyposażonym w konwencjonalny układ hamulcowy.

Pamiętaj!
Egzamin ma być potwierdzeniem Twoich umiejętności, a nie próbą wykonania zadań!
Nauczyć musisz się przede wszystkim dla Siebie i w szkole jazdy po okiem instruktora.

Chcesz się doszkolić i zdać za pierwszym razem - kup nasz PAKIET 12 (kliknij tu...)

W obecnej formule bardzo ważne jest przećwiczenie wszystkich zadań egzaminacyjnych pod okiem doświadczonego motocyklisty. Bez odpowiedniego treningu i stroju motocyklowego nie ma się nawet co wybierać na nowy egzamin. 

 

MIASTO  (Egzamin Państwowy w ruchu miejskim)
Jazda w ruchu drogowym - płynna i zgodna z przepisami 


Po zaliczeniu pierwszego etapu egzaminu na placu manewrowym - egzaminator wyjeżdża z Tobą do tzw. miasta. Tej cześci praktycznej egzaminu państwowego w ruchu drogowym nie można jednak przeprowadzić w przypadku, gdy osoba egzaminowana na placu manewrowym kierowała motocyklem w sposób pozwalający stwierdzić, że jej zachowanie zagraża bezpieczeństu i nie panuje nad motocyklem.

Przez zachowanie zagrażające bezpieczeństu rozumie się w szczególności:

1) przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;

2) najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki;

3) dwukrotne nieprawidłowe wykonanie zadania,

Trasy motocyklowe na potrzeby egzaminu są tak ułożone by zawierały kilkadziesiąt unikalnych elementów jakie muszą wystąpić by można ocenić umiejętności kierowcy. W Krakowie egzamin w mieście trwa zazwyczaj od 40-50 minut i odbywa się na terenie takich krakowskich dzielnic jak Nowa Huta, Podgórze, Grzegórzki, Kazimierz.

UWAGA!
W obecnej formule - nie ma ustalonych tras przejazdu.
Egzamin odbywa się na ulicach Krakowa, egzaminator decyduje o przebiegu trasy.  


NOWE MOTOCYKLE EGZAMINACYJNE dla kat.A i A2 w krakowskim MORD
to SUZUKI GLADIUS 650

Osoby, które rozpoczęły szkolenia w sezonie 2012 i wcześniej, a nie przystąpiły jeszcze do egzaminu praktycznego - również podlegają nowym zasadom egzaminowania. W związku z powyższym konieczne jest ponowne doszkolenie się w zakresie nowych zadań oraz sprzętu. Przystąpienie do nowego egzaminu bez odpowiedniego przeszkolenia będzie bardzo niebezpieczne, a wynik z pewnością negatywny.

Chcesz się doszkolić i zdać za pierwszym razem - kup nasz PAKIET 12 (kliknij tu...)

Motocykle egzaminacyjne w Krakowie:

Kategoria A   - Suzuki Gladius SFV 650 UA o mocy 72 KM z systemem ABS
Kategoria A2 - Suzuki Gladius SFV 650 UA o mocy 35 kW z systemem ABS
Kategoria A1 - Yamaha YBR 125 Custom o mocy 10 KM
Kategoria AM - ROMET Z-ka 50 o pojemności 49 ccm

Sezon szkoleniowy i egzaminy - trwaja zazwyczaj od 01 kwietnia do końca listopada,
dokładne daty uzależnione są od warunków pogodowych w danym roku.


Życzymy Powodzenia :)

 

Krakowska Szkoła Motocyklistów
Najstarsza Motocyklowa Szkoła w południowej Polsce

Wróć do Aktualności
Partnerzy
Motorsimo